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"Educando a través de la Radio y las TIC"

CONCURSO DOCENTE ESPECIAL. "En estos momentos estamos trabajando los criterios de la resolución, para tener claro a quien le aplica, cuando, como etc. Está resolución sale el próximo mes". Viceministro Pablo Jaramillo Q. Debido a lo anterior decidimos cancelar la entrevista, tan pronto @MinEducacion tenga los criterios el viceministro se comprometió a darnos una entrevista más puntual del tema... / CONCURSO DOCENTE ESPECIAL. "En estos momentos estamos trabajando los criterios de la resolución, para tener claro a quien le aplica, cuando, como etc. Está resolución sale el próximo mes". Viceministro Pablo Jaramillo Q. Debido a lo anterior decidimos cancelar la entrevista, tan pronto @MinEducacion tenga los criterios el viceministro se comprometió a darnos una entrevista más puntual del tema... / CONCURSO DOCENTE ESPECIAL. "En estos momentos estamos trabajando los criterios de la resolución, para tener claro a quien le aplica, cuando, como etc. Está resolución sale el próximo mes". Viceministro Pablo Jaramillo Q. Debido a lo anterior decidimos cancelar la entrevista, tan pronto @MinEducacion tenga los criterios el viceministro se comprometió a darnos una entrevista más puntual del tema... /

ACOSO LABORAL - LEY 1010 DE 2006



ARTÍCULO 1o. OBJETO DE LA LEY Y BIENES PROTEGIDOS POR ELLA. La presente ley tiene por objeto definir, prevenir, corregir y sancionar las diversas formas de agresión, maltrato, vejámenes, trato desconsiderado y ofensivo y en general todo ultraje a la dignidad humana que se ejercen sobre quienes realizan sus actividades económicas en el contexto de una relación laboral privada o pública.


Son bienes jurídicos protegidos por la presente ley: el trabajo en condiciones dignas y justas, la libertad, la intimidad, la honra y la salud mental de los trabajadores, empleados, la armonía entre quienes comparten un mismo ambiente laboral y el buen ambiente en la empresa.

PARÁGRAFO: La presente ley no se aplicará en el ámbito de las relaciones civiles y/o comerciales derivadas de los contratos de prestación de servicios en los cuales no se presenta una relación de jerarquía o subordinación. Tampoco se aplica a la contratación administrativa.


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ARTÍCULO 2o. DEFINICIÓN Y MODALIDADES DE ACOSO LABORAL. Para efectos de la presente ley se entenderá por acoso laboral toda conducta persistente y demostrable, ejercida sobre un empleado, trabajador por parte de un empleador, un jefe o superior jerárquico inmediato o mediato, un compañero de trabajo o un subalterno, encaminada a infundir miedo, intimidación, terror y angustia, a causar perjuicio laboral, generar desmotivación en el trabajo, o inducir la renuncia del mismo.

En el contexto del inciso primero de este artículo, el acoso laboral puede darse, entre otras, bajo las siguientes modalidades generales:

1. Maltrato laboral. Todo acto de violencia contra la integridad física o moral, la libertad física o sexual y los bienes de quien se desempeñe como empleado o trabajador; toda expresión verbal injuriosa o ultrajante que lesione la integridad moral o los derechos a la intimidad y al buen nombre de quienes participen en una relación de trabajo de tipo laboral o todo comportamiento tendiente a menoscabar la autoestima y la dignidad de quien participe en una relación de trabajo de tipo laboral.

2. Persecución laboral: toda conducta cuyas características de reiteración o evidente arbitrariedad permitan inferir el propósito de inducir la renuncia del empleado o trabajador, mediante la descalificación, la carga excesiva de trabajo y cambios permanentes de horario que puedan producir desmotivación laboral.

3. Discriminación laboral: 74
de la Ley 1622 de 2013. El nuevo texto es el siguiente:> todo trato diferenciado por razones de raza, género, edad, origen familiar o nacional, credo religioso, preferencia política o situación social que carezca de toda razonabilidad desde el punto de vista laboral.



4. Entorpecimiento laboral: toda acción tendiente a obstaculizar el cumplimiento de la labor o hacerla más gravosa o retardarla con perjuicio para el trabajador o empleado. Constituyen acciones de entorpecimiento laboral, entre otras, la privación, ocultación o inutilización de los insumos, documentos o instrumentos para la labor, la destrucción o pérdida de información, el ocultamiento de correspondencia o mensajes electrónicos.

5. Inequidad laboral: Asignación de funciones a menosprecio del trabajador.

6. Desprotección laboral: Toda conducta tendiente a poner en riesgo la integridad y la seguridad del trabajador mediante órdenes o asignación de funciones sin el cumplimiento de los requisitos mínimos de protección y seguridad para el trabajador.

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ARTÍCULO 3o. CONDUCTAS ATENUANTES. Son conductas atenuantes del acoso laboral:

a) Haber observado buena conducta anterior.

b) Obrar en estado de emoción o pasión excusable, o temor intenso, o en estado de ira e intenso dolor.

c) Procurar voluntariamente, después de realizada la conducta, disminuir o anular sus consecuencias.

d) Reparar, discrecionalmente, el daño ocasionado, aunque no sea en forma total.

e) Las condiciones de inferioridad síquicas determinadas por la edad o por circunstancias orgánicas que hayan influido en la realización de la conducta.

f)


g) Cuando existe manifiesta o velada provocación o desafío por parte del superior, compañero o subalterno.

h) Cualquier circunstancia de análoga significación a las anteriores.

PARÁGRAFO. El estado de emoción o pasión excusable, no se tendrá en cuenta en el caso de violencia contra la libertad sexual.

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ARTÍCULO 4o. CIRCUNSTANCIAS AGRAVANTES. Son circunstancias agravantes:

a) Reiteración de la conducta;

b) Cuando exista concurrencia de causales;

c) Realizar la conducta por motivo abyecto, fútil o mediante precio, recompensa o promesa remuneratoria,

d) Mediante ocultamiento, o aprovechando las condiciones de tiempo, modo y lugar, que dificulten la defensa del ofendido, o la identificación del autor partícipe;

e) Aumentar deliberada e inhumanamente el daño psíquico y biológico causado al sujeto pasivo;

f) La posición predominante que el autor ocupe en la sociedad, por su cargo, rango económico, ilustración, poder, oficio o dignidad;

g) Ejecutar la conducta valiéndose de un tercero o de un inimputable;

h) Cuando en la conducta desplegada por el sujeto activo se causa un daño en la salud física o psíquica al sujeto pasivo.

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ARTÍCULO 5o. GRADUACIÓN. Lo dispuesto en los dos artículos anteriores, se aplicará sin perjuicio de lo dispuesto en el Código Disciplinario Unico, para la graduación de las faltas.

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ARTÍCULO 6o. SUJETOS Y ÁMBITO DE APLICACIÓN DE LA LEY. Pueden ser sujetos activos o autores del acoso laboral:

– La persona natural que se desempeñe como gerente, jefe, director, supervisor o cualquier otra posición de dirección y mando en una empresa u organización en la cual haya relaciones laborales regidas por el Código Sustantivo del Trabajo;

– La persona natural que se desempeñe como superior jerárquico o tenga la calidad de jefe de una dependencia estatal;

– La persona natural que se desempeñe como trabajador o empleado. Son sujetos pasivos o víctimas del acoso laboral;

– Los trabajadores o empleados vinculados a una relación laboral de trabajo en el sector privado;

– Los servidores públicos, tanto empleados públicos como trabajadores oficiales y servidores con régimen especial que se desempeñen en una dependencia pública;

Los jefes inmediatos cuando el acoso provenga de sus subalternos. Son sujetos partícipes del acoso laboral:

– La persona natural que como empleador promueva, induzca o favorezca el acoso laboral;

– La persona natural que omita cumplir los requerimientos o amonestaciones que se profieran por los Inspectores de Trabajo en los términos de la presente ley.

PARÁGRAFO: Las situaciones de acoso laboral que se corrigen y sancionan en la presente ley son sólo aquellas que ocurren en un ámbito de relaciones de dependencia o subordinación de carácter laboral.

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ARTÍCULO 7o. CONDUCTAS QUE CONSTITUYEN ACOSO LABORAL. Se presumirá que hay acoso laboral si se acredita la ocurrencia repetida y pública de cualquiera de las siguientes conductas:

a) Los actos de agresión física, independientemente de sus consecuencias;

b) Las expresiones injuriosas o ultrajantes sobre la persona, con utilización de palabras soeces o con alusión a la raza, el género, el origen familiar o nacional, la preferencia política o el estatus social;

c) Los comentarios hostiles y humillantes de descalificación profesional expresados en presencia de los compañeros de trabajo;

d) Las injustificadas amenazas de despido expresadas en presencia de los compañeros de trabajo;

e) Las múltiples denuncias disciplinarias de cualquiera de los sujetos activos del acoso, cuya temeridad quede demostrada por el resultado de los respectivos procesos disciplinarios;

f) La descalificación humillante y en presencia de los compañeros de trabajo de las propuestas u opiniones de trabajo;

g) las burlas sobre la apariencia física o la forma de vestir, formuladas en público;

h) La alusión pública a hechos pertenecientes a la intimidad de la persona;

i) La imposición de deberes ostensiblemente extraños a las obligaciones laborales, las exigencias abiertamente desproporcionadas sobre el cumplimiento de la labor encomendada y el brusco cambio del lugar de trabajo o de la labor contratada sin ningún fundamento objetivo referente a la necesidad técnica de la empresa;

j) La exigencia de laborar e n horarios excesivos respecto a la jornada laboral contratada o legalmente establecida, los cambios sorpresivos del turno laboral y la exigencia permanente de laborar en dominicales y días festivos sin ningún fundamento objetivo en las necesidades de la empresa, o en forma discriminatoria respecto a los demás trabajadores o empleados;

k) El trato notoriamente discriminatorio respecto a los demás empleados en cuanto al otorgamiento de derechos y prerrogativas laborales y la imposición de deberes laborales;

l) La negativa a suministrar materiales e información absolutamente indispensables para el cumplimiento de la labor;

m) La negativa claramente injustificada a otorgar permisos, licencias por enfermedad, licencias ordinarias y vacaciones, cuando se dan las condiciones legales, reglamentarias o convencionales para pedirlos;

n) El envío de anónimos, llamadas telefónicas y mensajes virtuales con contenido injurioso, ofensivo o intimidatorio o el sometimiento a una situación de aislamiento social.

En los demás casos no enumerados en este artículo, la autoridad competente valorará, según las circunstancias del caso y la gravedad de las conductas denunciadas, la ocurrencia del acoso laboral descrito en el artículo 2o.

Excepcionalmente un sólo acto hostil bastará para acreditar el acoso laboral. La autoridad competente apreciará tal circunstancia, según la gravedad de la conducta denunciada y su capacidad de ofender por sí sola la dignidad humana, la vida e integridad física, la libertad sexual y demás derechos fundamentales.

Cuan do las conductas descritas en este artículo tengan ocurrencias en privado, deberán ser demostradas por los medios de prueba reconocidos en la ley procesal civil.


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ARTÍCULO 8o. CONDUCTAS QUE NO CONSTITUYEN ACOSO LABORAL. No constituyen acoso laboral bajo ninguna de sus modalidades:

a) Las exigencias y órdenes, necesarias para mantener la disciplina en los cuerpos que componen las Fuerzas Pública conforme al principio constitucional de obediencia debida;

b) Los actos destinados a ejercer la potestad disciplinaria que legalmente corresponde a los superiores jerárquicos sobre sus subalternos;

c) La formulación de exigencias razonables de fidelidad laboral o lealtad empresarial e institucional;

d) La formulación de circulares o memorandos de servicio encaminados a solicitar exigencias técnicas o mejorar la eficiencia laboral y la evaluación laboral de subalternos conforme a indicadores objetivos y generales de rendimiento;

e) La solicitud de cumplir deberes extras de colaboración con la empresa o la institución, cuando sean necesarios para la continuidad del servicio o para solucionar situaciones difíciles en la operación de la empresa o la institución;

f) Las actuaciones administrativas o gestiones encaminadas a dar por terminado el contrato de trabajo, con base en una causa legal o una justa causa, prevista en el Código Sustantivo del Trabajo o en la legislación sobre la función pública.

g) La solicitud de cumplir los deberes de la persona y el ciudadano, de que trata el artículo 95 de la Constitución.

h) La exigencia de cumplir las obligaciones o deberes de que tratan los artículos 55 á 57 del C.S.T, así como de no incurrir en las prohibiciones de que tratan los artículo 59 y 60 del mismo Código.

i) Las exigencias de cumplir con las estipulaciones contenidas en los reglamentos y cláusulas de los contratos de trabajo.

j) La exigencia de cumplir con las obligaciones, deberes y prohibiciones de que trata la legislación disciplinaria aplicable a los servidores públicos.

PARÁGRAFO. Las exigencias técnicas, los requerimientos de eficiencia y las peticiones de colaboración a que se refiere este artículo deberán ser justificados, fundados en criterios objetivos y no discriminatorios.

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1. Los reglamentos de trabajo de las empresas e instituciones deberán prever mecanismos de prevención de las conductas de acoso laboral y establecer un procedimiento interno, confidencial, conciliatorio y efectivo para superar las que ocurran en el lugar de trabajo. Los comités de empresa de carácter bipartito, donde existan, podrán asumir funciones relacionados con acoso laboral en los reglamentos de trabajo.

2. La víctima del acoso laboral podrá poner en conocimiento del Inspector de Trabajo con competencia en el lugar de los hechos, de los Inspectores Municipales de Policía, de los Personeros Municipales o de la Defensoría del Pueblo, a prevención, la ocurrencia de una situación continuada y ostensible de acoso laboral. La denuncia deberá dirigirse por escrito en que se detallen los hechos denunciados y al que se anexa prueba sumaria de los mismos. La autoridad que reciba la denuncia en tales términos conminará preventivamente al empleador para que ponga en marcha los procedimientos confidenciales referidos en el numeral 1 de este artículo y programe actividades pedagógicas o terapias grupales de mejoramiento de las relaciones entre quienes comparten una relación laboral dentro de una empresa. Para adoptar esta medida se escuchará a la parte denunciada.

3. Quien se considere víctima de una conducta de acoso laboral bajo alguna de las modalidades descritas en el artículo 2o de la presente ley podrá solicitar la intervención de una institución de conciliación autorizada legalmente a fin de que amigablemente se supere la situación de acoso laboral.

PARÁGRAFO 1o. 1
del Decreto 231 de 2006. El nuevo texto es el siguiente:> Los empleadores deberán adaptar el reglamento de trabajo a los requerimientos de la presente ley, dentro de los tres (3) meses siguientes a su promulgación, y su incumplimiento será sancionado administrativamente por el Código Sustantivo del Trabajo. El empleador deberá abrir un escenario para escuchar las opiniones de los trabajadores en la adaptación de que trata este parágrafo, sin que tales opiniones sean obligatorias y sin que eliminen el poder de subordinación laboral.





PARÁGRAFO 2o. La omisión en la adopción de medidas preventivas y correctivas de la situación de acoso laboral por parte del empleador o jefes superiores de la administración, se entenderá como tolerancia de la misma.

PARÁGRAFO 3o. La denuncia a que se refiere el numeral 2 de este artículo podrá acompañarse de la solicitud de traslado a otra dependencia de la misma empresa, si existiera una opción clara en ese sentido, y será sugerida por la autoridad competente como medida correctiva cuando ello fuere posible.
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ARTÍCULO 10. TRATAMIENTO SANCIONATORIO AL ACOSO LABORAL. El acoso laboral, cuando estuviere debidamente acreditado, se sancionará así:

1. Como falta disciplinaria gravísima en el Código Disciplinario Unico, cuando su autor sea un servidor público.

2. Como terminación del contrato de trabajo sin justa causa, cuando haya dado lugar a la renuncia o el abandono del trabajo por parte del trabajador regido por el Código Sustantivo del Trabajo. En tal caso procede la indemnización en los términos del artículo 64 del Código Sustantivo del Trabajo.

3. Con sanción de multa entre dos (2) y diez (10) salarios mínimos legales mensuales para la persona que lo realice y para el empleador que lo tolere.

4. Con la obligación de pagar a las Empresas Prestadoras de Salud y las Aseguradoras de riesgos profesionales el cincuenta por ciento (50%) del costo del tratamiento de enfermedades profesionales, alteraciones de salud y demás secuelas originadas en el acoso laboral. Esta obligación corre por cuenta del empleador que haya ocasionado el acoso laboral o lo haya tolerado, sin perjuicio a la atención oportuna y debida al trabajador afectado antes de que la autoridad competente dictamine si su enfermedad ha sido como consecuencia del acoso laboral, y sin perjuicio de las demás acciones consagradas en las normas de seguridad social para las entidades administradoras frente a los empleadores.

5. Con la presunción de justa causa de terminación del contrato de trabajo por parte del trabajador, particular y exoneración del pago de preaviso en caso de renuncia o retiro del trabajo.

6. Como justa causa de terminación o no renovación del contrato de trabajo, según la gravedad de los hechos, cuando el acoso laboral sea ejercido por un compañero de trabajo o un subalterno.

PARÁGRAFO 1. Los dineros provenientes de las multas impuestas por acoso laboral se destinarán al presupuesto de la entidad pública cuya autoridad la imponga y podrá ser cobrada mediante la jurisdicción coactiva con la debida actualización de valor.

PARÁGRAFO 2. Durante la investigación disciplinaria o el juzgamiento por conductas constitutivas de acoso laboral, el funcionario que la esté adelantando podrá ordenar motivadamente la suspensión provisional del servidor público, en los términos del artículo 157 de la Ley 734 de 2002, siempre y cuando existan serios indicios de actitudes retaliatorias en contra de la posible víctima.

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ARTÍCULO 11. GARANTÍAS CONTRA ACTITUDES RETALIATORIAS. A fin de evitar actos de represalia contra quienes han formulado peticiones, quejas y denuncias de acoso laboral o sirvan de testigos en tales procedimientos, establézcanse las siguientes garantías:

1. La terminación unilateral del contrato de trabajo o la destitución de la víctima del acoso laboral que haya ejercido los procedimientos preventivos, correctivos y sancionatorios consagrados en la presente Ley, carecerán de todo efecto cuando se profieran dentro de los seis (6) meses siguientes a la petición o queja, siempre y cuando la autoridad administrativa, judicial o de control competente verifique la ocurrencia de los hechos puestos en conocimiento.

2. La formulación de denuncia de acoso laboral en una dependencia estatal, podrá provocar el ejercicio del poder preferente a favor del Ministerio Público. En tal caso, la competencia disciplinaria contra el denunciante sólo podrá ser ejercida por dicho órgano de control mientras se decida la acción laboral en la que se discuta tal situación. Esta garantía no operará cuando el denunciado sea un funcionario de la Rama Judicial.

3. Las demás que le otorguen la Constitución, la ley y las convenciones colectivas de trabajo y los pactos colectivos.

Las anteriores garantías cobijarán también a quienes hayan servido como testigos en los procedimientos disciplinarios y administrativos de que trata la presente ley.

PARÁGRAFO. La garantía de que trata el numeral uno no regirá para los despidos autorizados por el Ministerio de la Protección Social conforme a las leyes, para las sanciones disciplinarias que imponga el Ministerio Público o las Salas Disciplinarias de los Consejos Superiores o Seccionales de la Judicatura, ni para las sanciones disciplinarias que se dicten como consecuencia de procesos iniciados antes de la denuncia o queja de acoso laboral.
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ARTÍCULO 12. COMPETENCIA. Corresponde a los jueces de trabajo con jurisdicción en el lugar de los hechos adoptar las medidas sancionatorias que prevé el artículo 10 de la presente Ley, cuando las víctimas del acoso sean trabajadores o empleados particulares.

Cuando la víctima del acoso laboral sea un servidor público, la competencia para conocer de la falta disciplinaria corresponde al Ministerio Público o a las Salas Jurisdiccional Disciplinaria de los Consejos Superior y Seccionales de la Judicatura, conforme a las competencias que señala la ley.
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ARTÍCULO 13. PROCEDIMIENTO SANCIONATORIO. Para la imposición de las sanciones de que trata la presente Ley se seguirá el siguiente procedimiento:
Cuando la competencia para la sanción correspondiere al Ministerio Público se aplicará el procedimiento previsto en el Código Disciplinario único.

Cuando la sanción fuere de competencia de los Jueces del Trabajo se citará a audiencia, la cual tendrá lugar dentro de los treinta (30) días siguientes a la presentación de la solicitud o queja. De la iniciación del procedimiento se notificará personalmente al acusado de acoso laboral y al empleador que lo haya tolerado, dentro de los cinco (5) días siguientes al recibo de la solicitud o queja. 

Las pruebas se practicarán antes de la audiencia o dentro de ella. La decisión se proferirá al finalizar la audiencia, a la cual solo podrán asistir las partes y los testigos o peritos. Contra la sentencia que ponga fin a esta actuación procederá el recurso de apelación, que se decidirá en los treinta (30) días siguientes a su interposición. En todo lo no previsto en este artículo se aplicará el Código Procesal del Trabajo.
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ARTÍCULO 14. TEMERIDAD DE LA QUEJA DE ACOSO LABORAL. Cuando, a juicio del Ministerio Público o del juez laboral competente, la queja de acoso laboral carezca de todo fundamento fáctico o razonable, se impondrá a quien la formuló una sanción de multa entre medio y tres salarios mínimos legales mensuales, los cuales se descontarán sucesivamente de la remuneración que el quejoso devengue, durante los seis (6) meses siguientes a su imposición.

Igual sanción se impondrá a quien formule más de una denuncia o queja de acoso laboral con base en los mismos hechos.

Los dineros recaudados por tales multas se destinarán a la entidad pública a que pertenece la autoridad que la impuso.


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ARTÍCULO 15. LLAMAMIENTO EN GARANTÍA. En los procesos relativos a nulidad y restablecimiento del derecho en los cuales se discutan vicios de legalidad de falsa motivación o desviación de poder, basados en hechos que pudieran ser constitutivos de acoso laboral, la parte demandada podrá, en el término de fijación en lista, llamar en garantía al autor de la conducta de acoso.
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ARTÍCULO 16. SUSPENSIÓN DE LA EVALUACIÓN Y CALIFICACIÓN DEL DESEMPEÑO LABORAL. Previo dictamen de la entidad promotora de salud EPS a la cual está afiliado el sujeto pasivo del acoso laboral, se suspenderá la evaluación del desempeño por el tiempo que determine el dictamen médico.

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ARTÍCULO 17. SUJETOS PROCESALES. Podrán intervenir en la actuación disciplinaria que se adelante por acoso laboral, el investigado y su defensor, el sujeto pasivo o su representante, el Ministerio Público, cuando la actuación se adelante en el Consejo Superior o Seccional de la Judicatura o en el Congreso de la República contra los funcionarios a que se refiere el artículo 174 de la Constitución Nacional.
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ARTÍCULO 18. CADUCIDAD. Las acciones derivadas del acoso laboral caducarán seis (6) meses después de la fecha en que hayan ocurrido las conductas a que hace referencia esta ley.
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ARTÍCULO 19. VIGENCIA Y DEROGATORIA. La presente ley rige a partir de su promulgación y deroga o modifica todas las que le sean contrarias o incompatibles.

La Presidenta del honorable Senado de la República,
CLAUDIA BLUM DE BARBERI.

El Secretario General del honorable Senado de la República,
EMILIO RAMÓN OTERO DAJUD.

El Presidente de la honorable Cámara de Representantes,
JULIO E. GALLARDO ARCHBOLD.

El Secretario General de la honorable Cámara de Representantes,
ANGELINO LIZCANO RIVERA.

REPUBLICA DE COLOMBIA - GOBIERNO NACIONAL
Publíquese y cúmplase.

Dada en Bogotá, D. C., a 23 de enero de 2006.
ÁLVARO URIBE VÉLEZ

El Ministro de la Protección Social,
DIEGO PALACIO BETANCOURT.
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DECREE 1290 OF 2009
 
About the Institutional System of Student Assessment
 
This document prepared by JULIO BÁEZ FONSECA, Former Supervisor of the Ministry of Education, is a P PROPOSAL or TIP for regulation by the Educational Institutions, Institutional Assessment System students, according to the autonomy granted to them that standard.
 
Developed in this proposal, the eleven issues that must contemplate the SYSTEM, and are part of the PEI chapter that discusses evaluation and promotion of students, according to Article 4 of Decree 1290-1209.
It also proposes that management should be given to the articles of Decree.
This document was prepared based on guidance contained in Resolution 17486 of 1984, which was the standard that was current evaluation and promotion to the issuance of Decree 1860 of 1994, Chapter VI, regulatory law 115-94, and which I also took into account; addition of Decree 230 of 2002, and a preliminary draft prepared by JULIO BÁEZ and HECTOR FERNANDEZ.
Much of this content, I did it based on the experience of management of casuistry evaluation and promotion that was given in recent years in most schools in the country, opposite the interpretation of the rules that were in effect and caused some confusion in many of them, which touched my guide and respond from the MEN.
This day of casuistry and guardianships lost many schools, allow me to present this proposal to the analyzed establishments with executives, teachers, parents and students, making adjustments, corrections and additions to it customize according to your needs and requirements to the institution, enabling them to create the AGREEMENT approval and adoption by the Board and the Rector.
Once the Board approves AGREEMENT by the Rector Rector adopts by Resolution. This process is done every year with appropriate adjustments.
Any queries on the subject my phone is 311 217 61 85 JULY BÁEZ FONSECA Bogotá DC
 
This proposal is already plastered on a draft agreement to be reviewed and approved by the Governing Board of the institution, as described below:
PROPOSED AGREEMENT No.
By which it regulates and adopts the Institutional System Evaluation and Promotion of Students of School (name _________________________ Township campus by 2010.
The Board of the institution, given the autonomy granted by Decree 1290 of 2009 recommendations of the Academic Council and the educational community in general, regulates and adopts the following parameters of evaluation and promotion of students by 2010.
  1. EVALUATION CRITERIA OR ION PROMOCI NY.
The evaluation on campus will be:
      1. CONTINUES: ie they make to permanently by tracking students, allowing observe the progress and difficulties encountered in the process of formation or n. Will be made ​​to the end of each topic, unit, period, class or process.
      1. INTEGRAL: all aspects or dimensions of student development, as written to show the process of learning and knowledge organization or n to n tests will have in mind.
You apply the ensuring consultation of texts, notes, troubleshooting and situations, testing, analysis, interpretation, proposal, conclusions, and other ways that teachers consider relevant and independicen the results, factors related only with simple remembrances or memorizing words, names, dates, facts, figures, outcome, and do not take into account the process of exercise and are not related to the realization of concepts and cognitive factors.
The observation of behaviors, attitudes, values, skills, everyday performance, knowledge, recording in detail the indicators of achievement in which they develop, and demonstrate cultural changes social, personal and student.
The dialogue with the student and parent, as an element of reflection and analysis, for information supplementary to that obtained in the observation and written tests.
Self-evaluation by the students themselves, and the participation of parents in assessing their children through training tasks left for the house will be allowed, and that parents assess compliance writing them in student notebooks.
The peer assessment between students when written or conceptual tests are developed within the classroom.
Conversations with the same intention of dialogue, conducted between teacher and student or a group of them.
      1. SISTEM Á TICA: they make to the Evaluation or n taking into account the principles pedag or cal and save relationship or n with the goals, objectives of education or n, the vision or mission or ny n the campus, is to ndares competence of different areas to the accomplishments, indicators of achievement, curriculum guidelines or structure c fic ient of the WHO areas, content, m ethods and other partners in the process of formation or comprehensive student n factors.
      1. FLEXIBLE; it will have to n into account the rhythms of development of students in various aspects of inter é s, skills, learning rates, difficulties, limitations of emotional, family, nutritional type, social environment, f í SICAS, disability of any í Ndole, own styles, giving a differential special handling and sec u n relevant to the problem or diagnosed by professionals tics.
Teachers identify the personal characteristics of their students in special skills, possibilities and limitations, to give them a fair and equitable treatment in evaluations according to the detected problems, in particular by providing opportunities to learn from success, error and life experience.
      1. INTERPRETIVE: they allow students to understand the meaning of the processes and the results obtained, and together with the teacher, make reflections on the achievements and failures; to establish corrective pedag or logical to enable it to advance its development as normal.
Assessments and their results will be as clear in its intention and interpretation, which does not lead to conflicts of interest among students against teachers or vice versa.
      1. Participatory: it is involved in the Evaluation o n the student, teacher, parent and other entities that contribute to make a good m ethods to which they are students who develop classes, work in forums, round table, work group discussions, seminars, exhibitions, practices and field workshop in order to achieve inter skills to analyze, interpret and propose with the orientation or ny Accompaniment teacher.
      1. TRAINING: we can redirect í educational processes and methodologies as, when evidence of reprobaci or n to occur in any area, analyzing the causes and looking to classroom learning, affects the behavior and attitudes of students in salt or n, in the street, at home and in the community in which it operates.
  • CRITERIA FOR PROMOTION OR ION REPROBACI NY
With the above criteria we defined the promotion or disapproval of students as follows:
    • The student who fails to finish school lis to one or two areas with PERFORMANCE ñ or low, is promoted and enrollment in the next grade as APPROVED. One will have to lis to present leveling é stas to areas failed by the following dates:
  • The d ay following the return of the Easter recess.
  • The d í to return from holiday following the mid-lis.
  • The d ay following the return of school break of the 2nd                     semester.
  • The ú last week lis school before the close of studies.
If these four (4) times not level, it is considered failed that grade and will have to validate it before graduation because not be able to obtain the title of "BS" with losses in any grade of basic education areas and a half except in cases of lost and not recovered over the life of Decree 230-02 which are already definitively lost and therefore they can graduate areas.
OPTIONS
The schools that do not agree with this option are encouraged these other or the school determine:
  1. the student who loses one or two areas is promoted to the next grade and has time to level up to 9th grade, in which case, to obtain the certificate or n culmination of education or nb sic, should be the d ay in all areas up to this degree, otherwise not be promoted to ad é cimo of education or half n.
  1. Students who miss one or two areas to be promoted to the next grade and has time to level up to eleventh grade as a prerequisite for the t t ter's degree.
  • NIVELACI OR ACTIVITIES N.
Students who complete the school year to obtain valuation UNDER performance in one or two areas, leveling submit these areas over the next year on the dates specified above with the following criteria:
The leveling are actions or activities to reinforce, complement, research, practice, projects are designed and programmed by each teacher in your area or course, to be developed and demonstrated by students.
Teachers use for this student monitors that help in explaining and understanding of the achievements and indicators that students have had difficulties in their performance. We also have the collaboration of parents, commissions evaluation and promotion or any other form that does not involve the suspension of classes to advance and demonstrate such activities.
The leveling of the lost year-end areas will not only imposing an essay or making a written test content or exercises, but personal and direct demonstration of the student to the teacher that exceeded both the cognitive part as formative in social, personal and academic development.
  • ION REPROBACI
Students who miss three or more areas with poor performance is considered failed grade and must enroll to repeat throughout the following year.
There will be promoted to the next grade, students who have stopped attending the campus, 20% of the school year unexcused duly justified and accepted by the school, which must be repeated.
  • ION PROMOCI GRADE EARLY
The evaluation and promotion committees recommend to the Rectory, early promotion from grade to grade, students at any time of the first semester of the school year, consistently demonstrate superior performance in the acquisition of indicators and achievements, and meet exceptional conditions of cognitive, attitudinal and procedural development among others.
Teachers holders of degrees in the case of elementary school, and the respective areas in primary and junior secondary (except the 11th grade that must take full) recommend commissions grade promotion in advance of students with the characteristics described above.
If the fees are worthwhile to address the request made ​​by teachers to the principal of course, is made ​​an Act for the Rector properly supported, so that it produces the Chancellor's Resolution to legalize the situation, after consulting that will make it to the tutor and student is promoted in advance.
Final assessments of each area are issued at the time of advance for promotion, and copy of the resolution shall rest in the gradebook, plus deliver the promoted student.
  • DESIGNACI TION OF A SECOND EVALUATOR
When duly verified exceptional circumstances, such as sexual harassment, religious discrimination, politics, family, race, revenge or another, a teacher retest at year-end assessment of a student, the evaluation and promotion committee may recommend to the Rector, designating a second evaluator in the same campus area or another, for evaluation and assessment, which will remain as definitive in the certificate in the share of "COMMENTS", because in the box in the reprobate, is will write the record holder given by the teacher.
  • GRADUATION ION
The institution will be advanced only the graduation ceremony for students of eleven. At other levels and cycles closing ceremony will be held.
  • The t í title of Bachelor students of juniors who have passed all levels and cycles including eleven grants.
  • About coursed the average level of "High School Acad é mico" t í receive such title, and if performed alg ú n "é emphasis" offered by the campus, é ste are granted a Certificate Diploma separately, noting the intensity Total time of the emphasis é or deepening or n.
  • Those who completed the average level of "Bachelor T é technician" are granted this title stating t t s in addition to the same modality or specialty that they advanced.
  • If you fail to rea T é the technique in either degrees Media T é technique, you can not graduate until proven in nivelaci or n during the following lis, which manages or dominates said unto area. You are not granted title of Bachelor t í é Acad mico for not being on the modality or curs.
  • N to not receive eleventh grade students of Bachelor T é technician to go to attend High School cimo d é é mico Acad.
  • Grade students who will cimo d é é High School T technician, may enroll in eleven é mico School Acad.
  • The student culminating grade eleven and has outstanding leveling areas to `` not do so in the next lis is considered lost that grade and must take the course again as This can not be validated.
  • Students who complete grade eleven and lose one or two areas could to n to level them before the graduation ceremony or before the start of the new school week lis, so they can go to college or pay subsequent military service if their share, and these leveling receive their t n to t ter's degree.
  • If you do not have the grading on these two occasions, have the lis below to do so.
  • CERTIFICATE OF EDUCATION Ó Á NB SICA
Students who complete their 9th grade and have passed all areas including those in earlier grades, receive a certificate stating the completion of this Level of Basic Education.
Upon completion of the basic education level, no ceremony, but closing.
The degree of pre-evaluated and promoted in accordance with Article 10 of Decree 2247 of 1997 on preschool education, ie not retest. At this level there is no graduation ceremony but closing.
  1. Rating Be Ó N SCALE INSTITUTIONAL AND METHOD WITH NATIONWIDE.
For purposes of the bimonthly level students in each of the areas, they take into account the following endpoints:
 
  • Will be made ​​to n é rich num rating of 1-10 in each area to whole units of 1, 1.5 - 2 - 2.5 - 3 - 3.5 and so on until 10 í.
  • This num é rica scale equivaldr each quarter to the national scale PERFORMANCE Superior ñ os, Alto, B asic and Lower; therefore n bimonthly newsletters to be issued in two columns a num é rich and another for the
national equivalent, along with a brief description explaining in clear and understandable language for the educational community, on the strengths and difficulties experienced by the students in their overall performance during this period, with recommendations and strategies for improvement.
The scale of the final report will be issued in definitive certificates also in two columns a number of 1-10 and the other with the equivalent national concepts of Superior Performance, High, and Low Basic descriptive, explanatory way, in objective and understandable language for the educational community.
The final report will be given the comprehensive assessment of student training in each area throughout the school year, noting that the end of grade, are reached achievements, skills and standards proposed for the year in PEI.
This final report will not be the sum and average bimonthly reports, but the analysis that the teacher makes his student in academic and educational performance throughout the degree:
The rating scale campus will be:
- Superior Performance 9.0 to 10
- High Performance 7.5 to 8.5
- Basic Performance 6.0 to 7.0
- Performance Under 1.0 to 5.5
  • REPROBACI TION OF REAS
Students will evaluate Low performance when they reach the end of the school year, 60% of expected accomplishments for the area, in which case this area is considered rejected and will have to engage in leveling the case of a or two areas disapproved.
With three areas Underperforming is considered Fail grade which must be repeated in its entirety.
In the four periodic reports will be considered for purposes of approving each area, 60% of the indicators of achievements.
  1. ION STRATEGIES Rating Be INTEGRAL OF PERFORMANCE CHILDREN OF STUDENTS.
In all partial or total evaluations to be made ​​to students, are considered classroom processes as follows:
  • Accomplishments and indicators of each area to the respective degree are defined, taking into account the Purposes of Educational System, Millennium by levels and cycles, Visi Misi n or n or campus, to ndares b Est skills to musicians and Guidelines curricular.
  • The different activities and ways of assessing students throughout the area to development, so having correspondence with the indicators, achievements and skills set for per í ears are located and all lis school .
  • Is to observe the work of students to develop the activities, tasks, tests, to former regimes, behaviors, skills, values, PERFORMANCE ñ or personal and social, and others that affect their formation or an integral n.
  • Each teacher prepares the value judgments that according to the nature of their area, they must demonstrate their performance lis students, determining levels, internal and external circumstances, limitations or facilities to achieve them.
  • Finally decisions that enable all students to reach m s high levels of indicators, achievements and competencies that enable their promotional or na upper grades of the educational system, reflected in valuation scales num é rich and conceptual described are taken above.
  1. FOLLOW-UP ACTIONS TO IMPROVE THE PERFORMANCE CHILDREN
As the evaluation is an ongoing process, teachers do with students after each class, subject, unit or period, activities such as written tests, essays, talks, personal or group dialogues, exhibitions, tasks, field or workshop, exercises strengthening and deepening practical application training tasks to develop at home, contact parents to engage them and hold them accountable in the educational process of their children.
  • N is to identify the limitations and abilities of students, to adapt the lis design curriculum to the reality of school and the educational community.
  • No meetings will be made ​​to the Commissions EVALUATION ny or promotional ion, especially when learning glaring deficiencies occur at some level or á n u rea, that with the participation ation of students and parents, seek alternatives ny of solution or improvement.
  • N is designated to students who have good performance monitors acad é Economic and staff to help with difficulties, to help them overcome in the days contrary; aid to be delivered at the College or in the homes of the students themselves.
  • Nivelaci ation activities for students are made ​​with low or you PERFORMANCE ñ regular at times the teacher sees fit.
  • Upon completion lis school, these were held throughout the lis below, with the help of instructors and parents.
  1. AUTOEVALUACI OR PROCESSES OF STUDENTS
In addition to tests and activities that the teacher takes her students on an ongoing basis, drills and exercises for reflection, analysis and interpretation which will allow students to do self-reflection and conceptual assessments and formative character, which has a value will be very important in assessing period-end or year is made, provided that such self-evaluation has led students to improve their knowledge and behaviors.
  • N is har to collective self-assessments that allow s in addition to performing coevaluaciones between students, as exercises to pr cticos in class.
  • With professional assistance or service Orientaci n school, seminars pr to cticos inducing and clarify students are done, the importance of knowing judgmental with responsibility and honesty, their skills and limitations.
  1. SUPPORTING STRATEGIES TO RESOLVE OR SITUATIONS Pedag GICAS OUTSTANDING STUDENTS
Leveling
Students who complete the school year to obtain valuation UNDER performance in one or two areas, will have a maximum term year for grading activities necessary and sufficient to overcome these low performance.
    
  • (I Consider also é n the other two options presented in the subtitle of "C riteria for promotional or ny reprobaci ion" of paragraph one of this proposal).
These activities are designed as supporting actions, research, complementation, projects, practices, rehearsals, planned and developed by each teacher in their area, and which must be developed and demonstrated by students, either after school, periods school or completion of the school year.
For this purpose the designated teacher monitors students to help their peers in understanding and obtaining indicators, achievements and skills which they have struggled, and also have the cooperation of parents, commissions appraisal and promotion , school orientation, or any other means not involving the suspension of classes for such activities.
The leveling of the areas reproved the end of the school year are performed by the dates specified in Paragraph 1 of this AGREEMENT.
  1. MEASURES TO ENSURE COMPLIANCE BY DIRECTORS AND TEACHERS TO MEET THE PROVISIONS OF THIS SYSTEM EVALUATION INSTITUTIONAL ION.
To ensure compliance with the provisions of this AGREEMENT, members of the BOARD, the Academic Council, Student Council or Assembly of the Association of Parents, be aware, that these guidelines are known and disclosed before all the Community Education, for when they detect an irregularity, they can run in the first instance to the Evaluation and Promotion Committees, the Board or the respective Ministry of Education.
To support the evaluation and promotion, the Academic Council proposes to the Board, the creation of the following committees Evaluation and Promotion of students:
  • A commission or n for grades 1-3.
  • A commission or n for grades 4 and 5.
  • A commission or n for grades 6-9.
  • A commission or n for grades 10 and 11.
These fees are integrated with representatives of teachers, parents and students. (Here each school write how you want these commissions are integrated).
Each site or subsite of School, will have its own integrated assessment committees and promoting similar to headquarters campus manner.
Functions Committees Evaluation and Promotion
  • Teachers convene general meetings or to areas, to analyze and propose pol í tics, m ethods and trends in the processes of EVALUATION or n in the classroom.
  • Guide teachers to review the pr tactics to pedag ogical and evaluative, to overcome the indicators and achievements to students who have difficulties in its acquisition or n.
  • PERFORMANCE analyze relevant situations ñ os low, or to areas where reprobaci degrees or n be persistent, to recommend to teachers, students and parents, corrective needed to overcome them.
  • Analyze and recommend on situations for promotional or n advance, for outstanding students who demonstrate exceptional abilities, or for the Promotion or ordinary n of students with disabilities notorious.
  • Serve as deciding on claims that students, parents or teachers, they consider may present has been violated alg ú n law in the assessment process or n, and recommend to the designaci o n a second evaluator in exceptional cases .
  • Check and check that principals and teachers comply with the provisions of the Institutional evaluation system or n defined in this AGREEMENT.
  • Other determining the institution or é na trav s IEP.
  • Its own regulations.
  1. FREQUENCY OF DELIVERY OF REPORTS TO STUDENTS AND PARENTS.
During the school year students and parents, four reports with value judgments derived from the evaluation will be delivered with reference to four (4) equal periods for the school year.
These reports will be written, descriptive, explanatory, objectives and a clear and accessible to the community language, with two assessment scales, numerical and another with the National level.
At the end of the school year, the fifth (5th) will be the final report, which includes a comprehensive assessment of student academic performance in their social, personal and delivery.
Evaluations of classes, units, jobs, tasks are given to students in the week following the completion of the same, and know
prior to delivery of the bimonthly reports, the end result of two months, to the respective claims before the authorities established on campus before being passed to the newsletters.
  1. STRUCTURE OF REPORTS OF STUDENTS
Reports that students are given every period and the final report, have the names and identifying them. They are the areas studied in each grade with weekly hourly intensity of each and total grade.
In two columns is written in a numerical evaluation of one (1) to ten (10).
In the next column, will evaluate Superior performance Alto, Basic and Low agree with the numerical equivalence described in paragraph 2 of this AGREEMENT, and then an objective, explanatory description of the strengths and weaknesses demonstrated in period or evaluated year, based on indicators, achievements and competencies achieved. At the end of the report, a few lines with the word "COMMENTS", in which the general behavior demonstrated by the student's educational and ethical process described during the period or year, with outstanding or deficient aspects and recommendations described are located for improvement.
Newspapers and final evaluation reports are delivered on letterhead of the College with the term "CERTIFICATE" and are signed only by the Rector of the establishment or his delegate for progress reports.
The Secretaries not signed Certificates in accordance with Decree 2150 of 1995.
  1. INSTANCES, PROCEDURES AND MECHANISMS OF ATTENTION NY RESOLUTION OF CLAIMS OR ON EVALUATION N. Ó Ó NY PROMOCI
Students and parents to consider is committed some injustice or violation of due process, respectful requests submitted in writing to the following instances campus, to be served their claims:
  • The teacher in the classroom.
  • The Commission EVALUATION or n or n or promotional ny.
  • The Rector of the Establishment.
  • The Steering Board.
The above instances have a maximum of five working to resolve and respond to complaints in writing with appropriate media days.
  1. C PARTICIPATION MECHANISMS OF EDUCATIONAL COMMUNITY IN THE CONSTRUCTION TION OF INSTITUTIONAL ASSESSMENT SYSTEM OR N.
This Institutional Assessment system, was consulted with representatives of teachers, parents and students via email and group meetings. Suggestions were received by the same means, being organized as approved in this AGREEMENT.
Prior to that the proposal was made ​​known to the members of the Board and the Academic Council in direct meetings of socialization.
The Academic Council was commissioned to do the analysis of the proposed disclose and receive suggestions from the bodies mentioned above.
Finally, a meeting between the Board and the Academic Council of the Institution, which were representatives of Directives, teachers, parents, students, alumni and representative business groups was made ​​to approve the system that valid for the current year 2010.
SIGN MEMBERS OF THE MANAGEMENT TIPS
  • The additions or amendments to this AGREEMENT, can be made ​​at any é little of lis prior study and approval of the Board or n.
Proposal document or Suggestion prepared by JULIO BÁEZ FONSECA - Former Supervisor of the Ministry of National Education and Trainer of Directors and teachers nationwide.
CELL 311-217 61 85 - BOGOTA


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